OK och inte OK på jobbet

Det finns flera saker som är en självklarhet att få göra som anställd på ett företag, såsom att till exempel gå till läkaren på arbetstid eller stanna hemma med sjukt barn – men det finns också en hel radda saker som absolut inte är okej att göra under arbetstid, men vilka? Det har tidningen Chef svaret på efter en omfattande undersökning.

En hand som håller upp pekfingretAtt vissa saker är helt okej att göra under arbetstid som anställd tycker många att det finns, men håller chefen med om detta? Enligt en undersökning som tidningen Chef gjort som Expressen skriver om så är det en hel del saker som chefen nog inte håller med om faktiskt skulle vara okej att göra under arbetstid. Men visst är man inte helt bakbunden som anställd, att gå till läkaren eller ringa att samtal på jobbtelefonen till familjen är till exempel två saker som chefen inte har något emot – däremot att sitta på sociala medier eller ta hem kontorsmaterial olovligen från arbetsplatsen är saker som cheferna dock inte är okej med – i alla fall enligt undersökningen som Chef gjort där hela 506 chefer deltagit.

Det här ogillar cheferna mest:

  • Facebooka – 18 procent.
  • Långa raster eller pauser som inte finns avtalade – 16 procent.
  • Bo gratis på hotell under helg för att flyget blir billigare – 9 procent.
  • Ta hem toapapper, pennor, kaffefilter med mera – 6 procent.
  • Flyga så resorna genererar privata bonuspoäng – 5 procent.
  • Använda tjänstebilen privat utan att redovisa detta – 3 procent.

Det här är chefen helt okej med:

  • Läkarbesök – 62 procent.
  • Skicka/besvara privata mejl – 60 procent.
  • Privata samtal med tjänstemobilen – 54 procent.
  • Läsa tidningar online – 46 procent.
  • Göra privata ärenden på arbetstid och sen jobba över – 45 procent.
  • Skicka skoj- och skämtmejl till kollegor – 39 procent.

Något som kan tilläggas om ovanstående är att även 54 procent av alla tillfrågade chefer också uppger att de någon gång faktiskt konfronterat en medarbetare relaterat till just vad denne ägnar sig åt under arbetsdagen. Dock ska man lägga på minnet att många av des ”fusk” under arbetsdagen görs för att medarbetaren ska lyckas pussla ihop sin vardag – och det gör att många chefer har visst överseende när man upptäcker en medarbetare som ertappas med att göra saker som chefen egentligen ogillar.