Ta hand om dina kunder och medarbetare

Kollegor som dricker champagne

Som företagare är det otroligt viktigt att lägga fokus på kunden samt sina anställda. Det är lätt att ta medarbetare och kunder för givet men faktum är att detta är relationer som hela tiden måste vårdas. Vad gäller de anställda så räcker det inte alltid med en löneförhöjning någon gång per år utan det kan också vara bra att unna de anställda de där lilla extra. I vissa perioder är arbetsbördan extremt hög och det kan då vara på sin plats med en extra morot för medarbetarna. Gör till en vana att med jämna mellanrum hitta på lite extra roliga saker för att motivera dina anställda och få dem att känna sig uppskattade. Så hur kan man då motivera sina medarbetare lite extra? Det finns massor av olika sätt men några av de vanligaste och mest uppskattade är till exempel:

•    Anordna någon typ av tävling då och då. Priset kan bestå av ett presentkort, ett par gratis luncher på favorit-lunchstället, en liten vinstpokal fylld med godis, en timmes massage på någon bra klinik eller något helt annat.
•    Se till att göra något tillsammans kanske en gång i månaden. Gå lite tidigare från kontoret någon gång ibland och ta en after work eller middag ihop. Stick iväg och spela boule eller biljard eller annan skojig aktivitet.
Ja, det finns massor av sätt att visa sin uppskattning samt skapa en bättre stämning och högre motivationsgrad på kontoret.

Kundfokus

Förutom de anställda är det dessutom ofantligt viktigt att ta extra bra hand om sina kunder. Idag är det ofta hård konkurrens mellan företagen och det gäller därför att vårda sina kundrelationer till max för att sticka ut ur mängden och uppfattas som det trevligaste företaget i branschen. Bjud in till kundevents, kick offer, inflyttningsfest för kunderna när ni byter lokal och så vidare. Se dessutom till att ni bjuder på roliga goodiebags och bubblande dryck när kunderna väl kommer till eventen. På axonprofil.se kan ni beställa en rad olika prylar med er loga på. Att fylla ut goodiebagsen, eller bara ha en skål på receptionsdisken för kunder som kommer till er på möte, med till exempel block och USB-minnen med er loga på är nämligen aldrig fel. Dels gör ni kunderna glada och dels sprids er loga tack vare att kunden till exempel tar med sig USB-minnet på möten hos andra.