Marknadsföra företaget med profilreklam

Dags att marknadsföra företaget på allvar? Då är det dags för nytänkande och satsa på profilreklam istället för traditionell marknadsföring.

Man hör företagare prata om profilreklam, profilprodukter och profilkläder. Att detta är ett roligt sätt att marknadsföra företaget på vilket även uppskattas av kunderna. Och detta stämmer enligt en rapport, The Power of Produktmedia, vilken visar att var tredje svensk tycker om att få produkter med reklambudskap.

marknadsföringDagens Media sammanställer man rapporten vilken visar att det bara är bioreklam som är mer populärt än produktreklam. Man kan se att 40 procent av den svenska befolkningen är villiga att ta emot profilreklam där var fjärde person faktiskt vill få mer än de får idag. Enligt rapporten som sammanställd av en undersökning gjordes av Inizio och Sifo under verksamhetsåret 2015.

I den digitala eran är vi övertygade om att produktmedia har framtiden för sig. Det kan beröra flera sinnen och kan ge mätbara resultat – Cecilia Gran Nyd på MEC-gruppen.

Detta visar motsatsen mot vad många tidigare år har påstått varit ett dåligt sätt att marknadsföra sig på. Inställningen har helt ändrats av befolkningen vilket öppnar dörrar för företag att göra sin marknadsföring lite roligare.

Vad är profilreklam?

Men vad är egentligen profilreklam, eller produkterna som det också kallas? Jo, det är så att man trycker företagets loggor, namn och slogans på produkter och kläder för att sedan ge bort dem till kunder och anställda. Genom att ge bort en present till kunderna skapar man ett gott band mellan företaget och kunden samtidigt som marknadsföringen inte blir lika tydlig. Om en kund får med sig en kaffemugg hem med företagets logga, använder den på morgonen och möts av den varje dag kommer företaget enkelt fästas på näthinnan. Det blir en liten win win helt enkelt. Tidigare har man kallat profilreklam för presentreklam, vilket man inte längre vill göra.