Att bygga och profilera ett varumärke

Alla företag, stora som små, är beroende av någon from av varumärkesprofilering. Där ingår att skapa en grafisk profil, och att använda denna för att marknadsföra sig med hjälp av bl.a. skyltar. Det finns många företag som arbetar med detta, ett exempel är Brand Factory, som man hittar på adressen http://www.brandfactory.se.

Men det finns även aktörer som arbetar på andra sätt. Dagens Industri skriver att den del av Sverige som hade bäst tillväxt 2010 var Öland, en ö som arbetat mycket med varumärkesprofilering. Öland förknippas med sol, jordgubbar och i viss mån med reggaemusik, vilket bland annat visas av detta klipp från humorserien NileCity.

Trots att klippet är från en humorserie är det inte speciellt elakt. Kuriosa i sammanhanget är att reggaefestivalen Öland Roots startade först 2004, alltså nästan tio år efter att klippet med reggae-ölänningarna filmades. Kanske insåg man att det fanns utrymme för en festival eftersom ön redan var förknippad med musikstilen. Se där vad några komiker kan göra för ett varumärke.